ثقافة و فن

أول تعقيب من حمزة نمرة بعد قرار نقابة الموسيقيين بمنعه من الغناء

حمزه نمرة

شكر الفنان حمزة نمرة نقيب الموسيقيين الفنان مصطفى كامل على دعمه له بعد قرار النقابة بمنعه من الغناء، كما عبر عن حبه لكل جمهوره، وتمنى أو يكون عند حسن ظنهم دائما.

وقال “نمرة” في بداية سلسلة تغريدات أطلقها عبر حسابه على Twitter، في أول تعقيب منه على أزمة منع نقابة الموسيقيين له من الغناء: “أنا بأشكر كل حد وقف جنبي في اللي حصل ده، مافيش حاجة هتقدر تعبر عن حبي ليكم يا جدعان، أنا ربنا كرمني بيكم ويارب دايماً أفضل عند حسن ظنكم”.

وتابع: “كل واحد رغم اختلافه معايا مامنعوش الاختلاف إنه ينصفني، أنتم على راسي من فوق والله”.

وحرص حمزة نمرة بعدها على شكر نقيب الموسيقيين مصطفى كامل على دعمه له قائلا: “أشكر أ.مصطفى كامل لتوضيحه موقف النقابة، وده أفضل رد ع الكلام العجيب اللي اتقال عني الأيام اللي فاتت اللي مالوش أي أساس من الصحة”.

وكان مصطفى كامل وصف قرار إيقاف حمزة نمرة بأنه “تصرف همجي من عضو مجلس إدارة”، وقال: “أرفض المزايدة، وسبق أن رفضت قرار إيمان البحر درويش، النقيب السابق، بإيقاف شيرين عبدالوهاب، ولا يجب صدور قرار الشطب بشكل فردى، أو دون اجتماع مجلس النقابة”.

وتابع حمزة نمرة: “ربنا يعلم أنا عمري ما غلطت في حق حد ولا أسأت لحد، حتى لو حد ظلمني، بأسكت وما بأدخلش في أي سجالات أو معارك لأن دي طبيعتي، اللي هيبقى للإنسان هو السمعة الحسنة، ربنا يكتبها لنا جميعا”.

وردا على تطبيق قرار نقابة الموسيقيين بمنعه من الغناء قال حمزة نمرة في آخر تغريداته: “وأخيرا..أنا مستمر في تقديم الفن اللي أنا بحبه.. ومستمر في تقديم الحفلات.. وأشوفكم الحفلة الجاية والله أعلم”.

وكان أحمد رمضان، سكرتير نقابة المهن الموسيقية أكد أن قرار النقابة بشطب المطرب حمزة نمرة يرجع لأن أغانيه تستخدمها القنوات المؤيدة لجماعة الإخوان المسلمين، كما استشهد بصورة لحمزة وهو يشير بعلامة رابعة الشهيرة.

المصدر

Eman Salem

كاتب صحفي ورئيس تحرير موقع الشرقية توداي
زر الذهاب إلى الأعلى