أخبار الجامعةسلايد

رئيس جامعة الزقازيق : الامتحانات المسائية بـ”الهندسة” فى موعدها وتأجيل الصباحية

الدكتور أشرف الشيحى رئيس جامعة الزقازيق
أكد الدكتور أشرف الشيحى، رئيس جامعة الزقازيق، أن امتحانات الفترة المسائية لأعمال السنة بكلية الهندسة سيتم إجراؤها فى موعدها، اليوم السبت، كما تقرر تأجيل امتحانات الفترة الصباحية التى تعطلت بفعل احتجاجات الطلاب، إلى موعد آخر سيتم تحديده فيما بعد.

وقال الشيحى، فى تصريح له، إنه لن يسمح بتعطيل الدراسة تحت أى ظرف، وأن الطلاب ليسوا من يقرر تشغيل الدراسة أو إجراء الامتحانات من عدمه، وليسوا من يحدد متى يدخل الطلاب وهيئة التدريس ومتى يتم منعهم، مؤكدا أن هذه كلها خطوط حمراء لا يجوز الاقتراب منها، ونحن لا نقبل فرض أجندات خاصة على الجامعة.

وأضاف، أن طلاب كلية الهندسة تحدوا الإدارة والنظام العام، وأعلنوا أنه لا امتحانات هذا الأسبوع، وأنهم سيمنعون انعقادها، حتى يتم الإفراج عن زملائهم، وأغلقوا الأبواب بالجنازير، ومنعوا دخول أى شخص، مشددا على أن هذا الأمر لا يمكن قبوله مهما كانت التحديات.

وأوضح، أنه لجأ للشرطة نظرا لأن الأمن الإدارى غير مجهز كما وكيفا، وأن أعدادهم وتدريباتهم لا تؤهلهم للتصدى لمثل هذه المحاولات والاحتجاجات الطلابية.

وأكد أن واجب الجامعة هو توفير مناخ آمن للطلاب، ولا يمكن السماح بأن يتحمل الطالب ملف أمنه أو أن يتصدى الطلاب لزملائهم.

واستطرد قائلا، “نحترم كل حقوق الإنسان وحرية الرأى والتعبير داخل الحرم الجامعى، إلا أننا فى الوقت نفسه نرفض أى انتهاكات أو اعتداءات على الطلاب أو المنشآت، وكذلك الممارسات التى تعطل العملية التعليمية”.

وكان عدد من الطلاب قاموا بإغلاق أبواب الكلية بالجنازير، ومنعوا دخول أى شخص، معلنين عدم أداء الامتحان، للمطالبة بالإفراج عن زملائهم المقبوض عليهم من الأجهزة الأمنية، وقامت قوات الأمن بدخول حرم الجامعة بعد طلب كتابى من رئيس الجامعة وموافقة النيابة العامة.

المصدر 

Eman Salem

كاتب صحفي ورئيس تحرير موقع الشرقية توداي

‫4 تعليقات

  1. ألراجل ده كداب ابن كلب هوه اللي بيدخل علينا البلطجية في كليتنا وعمره ما طلب أمن ولا حمي الكلية وانتهاكات كل أسبوع تقريبا بأمر منه عشان يقتحموا هندسة ويهددوا الطلبة والطالبات والدكاترة والمعيدين عشان ده كلب ولا يسوي

    1. كلامك صح يابشمهندس بامارة بلطجية تربيه رياضيه اللي دخلوا علينا الساكشن وكسروا قسم ميكانيكا مش كده وبس ده لموا نفسهم تاني يوم عند مبني رئاسة الجامعه وكان في ايدهم عصيان ومطاوي وسنج وكانوا جايين يضربونا بيها وبتاع الامن شافهم ومعملش حاجه

  2. طلبة الكليه كلها كانت عامله اضراب يابن النصابه ومحدش منع حد لان كلهم كانوا مؤيدين للاضراب حرام عليكوا بقي مش كفايه بتقولوا علينا بلطجيه

  3. تاجيل ايه اللى بيقول عليه دا اضراب ياهندسة ومحدش من الخمس فرق دخل مش علشان هو تاجيل علشان هو اضراب يادكتور واوعى تنسى ان اللى بعتلهم الداخلية البلطجية تضربهم دول ابناء كليتك يا محترم

زر الذهاب إلى الأعلى