الأحد 21 صفر 1441 الموافق 20 أكتوبر 2019
الرئيسية » ثقافة و فن » مؤلف تامر وشوقية لـ «أحمد مكي»: «ما اتمناش نتقابل تاني لا شغل ولا صدفة»

مؤلف تامر وشوقية لـ «أحمد مكي»: «ما اتمناش نتقابل تاني لا شغل ولا صدفة»

 

نشر السيناريست الكبير عمرو سمير عاطف، عبر حسابه الشخصي بموقع “فيسبوك”، تعقيبا على ما قاله الفنان أحمد مكي على سيت كوم “تامر وشوقية” خلال لقائه بالإعلامية منى الشاذلي في برنامج “معكم”.

وكتب عاطف: “الواحد ما بقاش فيه حيل يدخل فى جدال، والموضوع مبقاش فارق قوي، وخصوصا إن “تامر وشوقية” كانت مرحلة عدى عليها سنين طويلة وانتهت، الكلام اللى مكى قاله فى اللقاء عن “تامر وشوقية”- العمل اللى كان بدايته الحقيقية، والسبب اللى خلاه يبقي ممثل مش مخرج -كلام غير دقيق لأنه بيدى إيحاء أنه كان له دور في تطوير الموضوع وأنه كان سبب يبقي فيه حاجة اسمها سيت كوم وأنه بيحب “يذاكر” الموضوع وبيقول “جبنا كتب” و”عملنا”، وده كله كلام فيه مبالغة فى تصوير دوره.

وأضاف “عاطف”: “الحقيقة هي أن مكى كان ها يخرج المسلسل فعلا ومكانش بيقرا الحلقات ولا كان بيجهز نفسه لإخراج العمل كما يجب أو -على الأقل – زى ما أنا كنت متوقع ومنتظر منه ولغاية ما قربنا نخلص كتابة كان مشغول في أعمال تانية وما كناش بنشوفه خالص لدرجة إني أنا اللى أشرفت على تصميم وتنفيذ ديكور الجزء الأول من المسلسل، ولما ابتدا التصوير مكى أخرج أول حلقتين وأنا وشريف عرفة -بصفته المنتج- والكتاب اتفرجنا عليهم وكان المستوى مش كويس ولو كان مكى استمر في إخراج الحلقات ما اعتقدش إنها كانت ها تنجح”.

وتابع عاطف: “شريف عرفة وقف التصوير بعد الحلقتين لمدة أسبوع وقرر إنه ها يخرج هو الحلقات ومكى ها يعمل دور هيثم وقد كان”.

وأضاف: “هل ده معناه إن مكى ما أضافش للعمل؟ لاء طبعا مكي كان إضافة مهمة وكبيرة جدا لتامر وشوقية وفعلا دور هيثم مكنش مكتوب كده في الأول بس بعد ما مكى ابتدى يعمله بالطريقة دي ابتدينا نكتب الدور بطريقة مختلفة”.