سلايدسياسة

السيسي في ماراثون شباب العالم: هنكرر المنتدى ده مرة كل سنة

في ماراثون شباب العالم هنكرر المنتدى ده مرة كل سنة 55

كتب | أحمد سمير

وافق الرئيس عبدالفتاح السيسي على استضافة مصر لمنتدي شباب العالم مرة كل سنة، مؤكدا أن الفكرة نجحت.

وقال الرئيس، على هامش مشاركته في ماراثون رياضي مع مئات الشباب المشاركين في المنتدي بمدسنة شرك الشيخ في الصباح الباكر اليوم، الأربعاء، إلى أنه عند توجيه الدعوة للمشاركين في منتدي شباب العالم «كانت نتاج تجربة لمدة عام بيننا وبين شباب مصر، كان حوار ونقاش، بنتكلم مع بعض وبنسمع بعض، ولما وجدنا أن التجربة دي تجربة رائعة وعظيمة وان احنا نتحدث لبعضنا ونسمع لبعضنا البعض ولا يستأثر أحد فينا برأيه لوحده، الاختلاف بين الناس امر طبيعي.. لو احنا عرفنا ده ومش بس عرفناه، وبقينا مستعدين للتعامل بيه مع بعض.. الاختلاف بيننا وبين بعضنا البعض أمر طبيعي ولما عشناه ومارسناه قلنا طب نتكلم نتحدث مع العالم».

وأوضح الرئيس أن العالم بالنسبة لنا هو الشباب لأن الشباب بالنسبة لنا هو الأمل هو المستقبل هو الطموح هو القوة، مضيفا:«فقلنا نتحدث إلى شباب العالم الذي سيتحكم في مصير العالم خلال السنوات القادمة، وبالتالي كان مؤتمرنا منتدي شباب العالم علشان نتحدث ونسمع بعضنا البعض ونتكلم ونتفق ونختلف لأن ده أمر طبيعي».

وأشار الرئيس إلى أن الفكرة تطورت وطلب أحد الشباب أن يعقد منتدي شباب العالم بشكل سنوي، مشيرا إلى أننا سنكرر هذا المنتدي مرة كل عام، وهو ما قوبل من قبل الشباب المشاركين في الماراثون بتصفيق حار.

وقال الرئيس السيسي:«سيناء اللي احنا واقفين عليها دي أرض مقدسة، كلم الله فيها موسي تكليما.. وهذه الأرض أيضا شهدت قدوم العائلة المقدسة، سيدنا المسيح عليه السلام وأمه السيدة مريم العذراء ..فهذه أرض مباركة ومقدسة ونحن نقدرها وكل العالم يقدرها.. بنرحب بكم في مصر وبنقول للعالم كله السلام أفضل، السلام أفيد لينا كلنا».

وأضاف الرئيس:«الأرض اللي احنا عايشين عليها تسعنا كلنا بالسلام وفيها من الخيرات ومن كل اللي احنا نتمناه لو احنا كنا مؤمنين بالسلام».

في ماراثون شباب العالم هنكرر المنتدى ده مرة كل سنة 1 في ماراثون شباب العالم هنكرر المنتدى ده مرة كل سنة 2 في ماراثون شباب العالم هنكرر المنتدى ده مرة كل سنة 3 في ماراثون شباب العالم هنكرر المنتدى ده مرة كل سنة 4 في ماراثون شباب العالم هنكرر المنتدى ده مرة كل سنة 5 في ماراثون شباب العالم هنكرر المنتدى ده مرة كل سنة 6 1

 

أحمد سمير

أحمد سمير حاصل على بكالوريوس إعلام جامعة الأزهر .. أعمل بمجال الصحافة منذ عام 2015 .. عملت في موقع الشرقية توداي كاتب صحفي .. وصحفي فيديو .. وحاليا محرر صحفي .. عاشق للتصوير والمونتاج والإخراج
زر الذهاب إلى الأعلى