سلايدسياسة

السيسي: قسما بالله مفيش مخلوق يقدر ياخد جنيه من الدولة.. هنا الجنيه براجل

قسما بالله مفيش مخلوق يقدر ياخد جنيه من الدولة.. هنا الجنيه براجل

كتب | أحمد سمير

أكد الرئيس «عبدالفتاح السيسي» خلال كلمته في حفل افتتاح مشروعات قومية بمحافظة كفر الشيخ أن لايستطيع شخص أخد جنيه من المصريين بدون وجه حق، قائلاً: قسمًا بالله مفيش مخلوق يقدر ياخد جنيه، مفيش كده في البلد، هنا الجنيه براجل، ميضعش كده، ومحدش يمد إيده على حاجة.

وأضاف السيسي، تعليقا على مقولة الجيش هو من ينفذ المشروعات للإستفادة المادية قائلاً: «بنعمل المشروع بشكل متكامل، الدولة اللي بتعمل، وليس القوات المسلحة فقط، لان القوات المسلحة تمثل الدولة، يعني الفريق صدقي بيحط الفلوس في جيبه بكلمكم بجد، قسما بالله مفيش مخلوق يقدر ياخد جنيه، أنا أسف أوعى تزعل، ميصحش حد يقول دا جيش ودا، لا الجيش موجود عشان يساهم في خطة التنمية بتاع القوات المسلحة كذراع آخر لصالح التنمية في مصر نتيجة حجم الجهد المطلوب من الحكومة والقطاع الخاص الاتنين مع بعض لو هيلبوا الغرض هيلبوه بس هياخدوا وقت أكتر، قولت نبذل ونعمل محفر أكتر وندخل القوات المسلحة في بعض المشروعات التي تمس حياة الإنسان، اللي عايز منتج بسعر معقول خاصة أننا نزيد بنسبة كبيرة كل سنة وبالتالي حجم الطلب يزيد على السلع الأساسية كاللحوم والأسماك والزيت والدواجن، خلال أسابيع قليلة سنفتتح مزارع الإنتاج الحيواني، بنعمل مجازر على أحدث مستوى».

أحمد سمير

أحمد سمير حاصل على بكالوريوس إعلام جامعة الأزهر .. أعمل بمجال الصحافة منذ عام 2015 .. عملت في موقع الشرقية توداي كاتب صحفي .. وصحفي فيديو .. وحاليا محرر صحفي .. عاشق للتصوير والمونتاج والإخراج
زر الذهاب إلى الأعلى