أخبار العالم

لأول مرة زوجة فوق الخمسين تطلب الخلع :«عايزة أشوف حياتى» 

محكمة-الاسرة

شهدت محكمة الأسرة بزنانيرى واقعة جديدة من نوعها بعد أن صرحت زوجة خمسينية وتدعى “نهاد.ط” بأنها طالبت بحقها فى الانفصال عن زوجها “سيد.ح” “خلعا” فى الدعوى التى أقامتها ضده، بعد أن كرهت الحياة معه برحمتها من عذابها قائلة.. “عايزة أشوف حياتى وألحق أتجوز راجل يقدرنى كفاية اللى راح من عمرى”.

وقالت “نهاد” أمام محكمة الأسرة: عشت معاه أكتر من 25 سنة هم وتعب وعمرى ما قصرت معاه وكنت باشتغل عشان أساعده ويبقى مستوانا المادى مرتاح وبعد الشغل ببقى خادمة برتبة زوجة، وأنجبت ولد وبنت واهتميت به لغاية ما اتخرجوا من الجامعة واشتغلوا واتجوزوا وهاجروا إلى أمريكا وبعد دا كله جوزى بيتهمنى بأنى قصرت معاهم وبيتهرب منى ويقضى كل وقته مع أصحابه على الكافيهات ويصاحب بنات صغيرين فى سن ولاده.

وأكملت “نهاد”: بصراحة تعبت من الوحدة والقعدة لوحدى كنت ساعات كتير بكلم نفسى من إحساس الملل، كل واحد فى عائلتى شاف حياته وبيستمتع وبيخرج وبيلاقى اللى يسأل عنه لكن أنا لو موت من التعب مش هلاقى حد يقول حتى سلامتك، أنا كمان من حقى أعيش يومين أهتم فيهم بنفسى وأحاول ألاقى حد يهتم بيا ويراعنى ويحسسنى أنى مش خادمة وأنى إنسانه عشان كدا قررت أخلع جوزى وأهرب من القهر وكسرة النفس اللى عشتها سنين طويلة وقتلت كل حاجة حلوة جوايا.

وتابعت “نهاد”: عندما طلبت الطلاق منه بصورة ودية تتلاءم مع السنوات التى قضيتها معه رفض واتهمنى بالجنون وحاول تشويه صورتى أمام أولادى وجعلهم يتصلون بى ويُسمعونى كلاما سخيفا رغم أننى طوال حياتى معهم لم أقف فى سبيل سعادتهم حتى عندما قررا الهجرة لم أمانع وعندما تصديت لهم ورفضت ما يُمليانه علىّ قاطعونى وقام زوجى بتهديدى إن لم أتراجع.

فيما رد الزوج أثناء جلسات التسوية ومحاولة الصلح بينهما: “أنا زى أى راجل بيخرج مع صحابه مش معقول هقعد فى البيت والبنات اللى بأتعامل معاهم مجرد عملاء والشغل مطلوب إن الواحد يمشّى أموره ويهزر ويضحك وإحنا كبرنا وولادنا اتجوزوا وسافروا مطلوب منى أعاملها إيه يعنى دى ست فاضية واتجننت على كبر”.

المصدر

زر الذهاب إلى الأعلى