أخبار الشرقية

مواطن شرقاوي يواجه زيادة البنزين بسيارته الخاصة : هاسفّر الناس مجانًا

2017 7 1 13 12 25 643

كتبت | ثريا غنيم

بعدما أعلنت الحكومة رفع سعر البنزين وكذلك اسطوانة الغاز بدأ الكثبر من المواطنين يبحثون عن حلول بديلة للوقود وكيف يمكنهم تقليل من استهلاكهم للطاقة دون داع.

الدكتور فكري عبد الوهاب مواطن شرقاوي فرضت عليه الظروف الانتقال بشكل اسبوعي من الزقازيق للاسكندرية مقر عمله كان له طريقة مختلفة في التعامل مع أزمة البنزين .

قرر عبد الوهاب استغلال السيارة التى يمتلكها لتوصيل أصدقائه والأفراد المقربين له الراغبين في السفر إلى الإسكندرية لقضاء الإجازة الأسبوعية بالمجان وبدون مقابل وذلك في محاولة منه لتقليل عدد السيارات المستهلكة وبالتالي يقل الاعتماد على البنزين والوقود بشكل كامل.

كتب الدكتور فكري عبر حسابه الرسمي على موقع فيسبوك منشورًا يعرض فيه على أصدقائه والمقربين له السفر للاسكندرية مجانًا قائلًا : «أنا بسافر إسكندرية كل يوم جمعة الصبح لو في حد بيسافر وحابب أوصله معايا ويوفر تمن المواصلات يشرفني.. مسموح حتى فردين ، لو حابب الفكرة وعندك توصيلة منتظمة ببلاش ابعتلي».

وأضاف الشاب الشرقاوي : « لو 3 أو 4 أفراد في كل شركة أو مؤسسة ساكنين قريب من بعض ممكن واحد يتولى مهمة توصيلهم كل أسبوع بالتناوب وكده نقلل عدد العربيات ونوفر البنزين».

وبتايع طبيب الأشعة  : «أنا كده رايح المشوار وهستهلك بنزين، وفي ناس غيري رايحة نفس المشوار، لو كل واحد من المعارف والأصدقاء فكر يستغل عربيته أسبوع في مشاوير لغيره والأسبوع اللي بعده شخص تاني يقوم بالمهمة دي هنوفر بنزين والزحمة هتخف في البلد ونساعد بعض في الظروف دي ويا ريت ننشر الفكرة بينا».

زر الذهاب إلى الأعلى