سياسة

السيسي عن مخالفات البناء: هخلي الجيش ينزل القرى

السيسي

وجه الرئيس عبد الفتاح السيسي تحذير شديد بسبب مواصلة التعديات على الأراضي الزراعية، ومخالفات البناء.

قائلا: عندنا علم وتكنولوجيا يخلينا نشوف شكل الدولة المصرية من 10 سنين بالمللي لدينا منظومة قادرة على متابعة التطورات الخاصة بمخالفات البناء والتعديات على مستوى الجمهورية.

ووجه الرئيس السيسي خلال افتتاح عدد من المشروعات القومية بالإسكندرية، حديثه للمصريين: ناوين تعملوا إيه في بلدكم؟ مش عارف أعمل إيه؟.

«إيه اللى احنا فيه ده؟ دي ارضنا واللى بناكل منها انت بتعمل كده ليه عاوز إسكان بنعمل إسكان ومستعدين نعمل اكثر من كده».

وذكر الرئيس: الدولة بمؤسساتها يا محمد يا زكي مسؤولة عن الحفاظ على الدولة المصرية لن اسمح أبدا ان احنا نهد بلدنا ونضيعها كده ، وحد يتصور، لا والله.

«لو الأمر استدعى هنزل هخلى الجيش المصري إذا كنا احنا مقتنعين بمنتهى الجدية الموضوع ده لن اسمح بيه مع كل المحافظات والتعديات واجيب معدات هندسية واجيب واشيل كل الكلام ده فى كل القرى» .

«وابيد بكل المعدات الهندسية، بتكلم بمنتهى الجدية والحزم مع كل التعديات».

وتابع: «لا يمكن ان نسمح ابدا، لو الناس مش عاجبها الكلام ده يبقا احنا نسيب المكان ده ونمشي».

وتابع: طب المحافظ والمحليات فين، وهم شايفين إهدار أرض غالية جدا لتحويلها لمباني، طب انتوا ناويين تعملوا ايه في بلدكم، وأنا مش عارف أعمل إيه.. إيه اللي إحنا فيه ده يا جماعة دي أرضنا اللي بنزرع وناكل منها.

«أنا بقول كدة لأن الدولة بمؤسساتها كلها مسئولة عن الحفاظ على الأراضي ولن أسمح أبدا إن إحنا نهد بلدنا ولو الأمر لزم هخلي الجيش المصري ينزل كل قرى ويا نوقف وتبقى الدولة مظبوطة يا هسيب مكاني وأمشي».

وأوضح الرئيس: أنا لما بجيب حد أحاسبه، فذلك بناء على منظومة تستطيع أن تتابع العمل على مدى 10 سنين مضوا من 2011 وحتى الآن، وهنبقى النهاردة وإحنا بنقارن الموقف هبص عليها مش هنزل لجان، ولكن عندنا تكنولجيا بتخلينا نقدر نشوف شكل الدولة المصرية.

shady zaabl

كاتب صحفي مصري مهتم بالمواقع الإلكترونية وإدارتها وكتابة المقالات في جميع الأقسام وذو خبرة في الصحافة والإعلام والمحتوى لـ 5 سنوات وفقً لدراسة أكاديمية وتطبيق عملي .

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى