سلايدسياسة

بالفيديو .. السيسي للمصريين : «اللي حصل النهاردة مش هيعدي .. وجهنا ضربة قوية لمعسكرات الإرهاب »

592879d3c36188a72d8b45e8

قال الرئيس عبدالفتاح السيسي إنه يتوجه بالعزاء لأسر ضحايا الحادث الإرهابي في المنيا، مؤكدًا أن «ما يحدث هو محاولة لإسقاط الدولة المصرية.

وأضاف السيسي في خطاب له بقصر الاتحادية مساء الجمعة أن الإرهابيين يعلمون أن تماسك المصريين لابد من كسره، وأنا مبقولش كلام جديد عليكم عايز المصريين يشوفوا استراتيجية داعش لهدم مصر، وإزاي بيوجهوا رسائل أن الدولة المصرية لا تستطيع حماية شعبها، وده اللي شغالين عليه منذ الكنيسة البطرسية وطنطا والإسكندرية»، مؤكدًا أن «الهدف مما يحدث هو كسر التماسك بين المسلمين والمسيحيين.

وتابع السيسي : «من 6 أشهر قولت للأجهزة خلوا بالكم أن المقاتلين دمروا سوريا خلاص، وهييجوا على سيناء باتجاه المنطقة الغربية في الحدود المشتركة مع ليبيا، وإحنا عايزين ننتبه للي بيحصل، وبعد سقوط النظام في ليبيا، كنا منتبهين إنه هيجيلنا شر كبير، حتى أثناء وجود النظام السابق هناك كنا موجودين على الحدود مع ليبيا، وضبطنا حوالي 1000 سيارة دفع رباعي، ودمرنا 300 عربية، وإحنا بنعمل جهد كبير لحماية شعبنا وأرضنا». «اللي حصل النهاردة مش هيعدي .. وجهنا ضربة قوية لمعسكرات الإرهاب».

واستطرد الرئيس قائلًا : «اللي حصل النهارده مش هيعدي، والمعسكرات اللي بيطلع منها الإرهاب تم توجيه ضربة قوية ليهم الآن، ومصر لن تتردد عن توجيه أي ضربات ضد معسكرات الإرهاب في أي مكان، واللي هيقرب من أمننا هنتصدى له، وهنقوم بضربها داخل مصر وخارجها، وأرجو أن الرسالة دي تكون واضحة للجميع، ونحن لن نتردد في حماية شعبنا وأهله، وبقول للمجتمع الدولي مرة أخرى تحدثنا عن استراتيجية لمواجهة الإرهاب في القمة العربية الإسلامية الأمريكية، ولو استمررنا عليها سنستطيع الصمود، وأي دول تقدم الدعم للإرهاب وتمدها بالسلاح يجب أن تعاقب ولا تصالح معها».

 

 

المصدر 

زر الذهاب إلى الأعلى