أخبار الشرقية

بالفيديو.. بكري بعد سفر الأمريكيين: ده قلم على قفانا.. واللي مش قادر يحكم يسيبه الحكم النهاردة قبل بكره


  • بكري للمشير: كل مصري دلوقتي عنده إحساس بالمهانة.. احنا وقفنا مع المجلس الأعلى والجيش

كتبت- سارة جمال:تساءل النائب مصطفى بكري حول من عقد الاتفاق السياسى مع واشنطن والذى تم رفع حظر السفر عن الأمريكيين المتهمين فى قضية التمويل الأجنبي لمنظمات المجتمع المدني وسفرهم لبلادهم، مطالبا المشير محمد حسين طنطاوى بالخروج أمام الشعب والتصريح بما تسبب فى تغير الموقف من المتهمين فى قضية التمويل بهذا الشكل.
وقال بكرى فى تعليقه الأول على سفر المتهمين فى قضية التمويل فى برنامجه منتهى الصراحة ” باقولك يا سيادة المشير كل مصري دلوقتى عنده إحساس بالمهانة الحقيقية.. احنا وقفنا مع المجلس الأعلى ومع الجيش عشان مؤسستنا ومصرنا العزيزة”، مشيرا إلى أن موقفه من دعم الجيش والمجلس العسكري كان حفاظا على المؤسسة العسكرية وعلى مصر.
وأضاف بكري: “من حقى على الدولة المصرية أنها تطلع وتقوللى مين السبب فى الإهانه اللي انا حاسس بيها واللي حاسس بيها كل مصري ومش هنسكت لا فى البرلمان ولا فى الإعلام هنسكت ولا فى الشارع”.
وقال بكرى فى خطابه للعسكري: “القرار ده أهال الثرى على كل شئ، القرار ده خنقنا، القرار ده قلم على قفانا .. إذا كنتم مش عارفين قدر مصر لازم تعرفوا قدر مصر، واللي مش قادر يحكم ويتحكم بقوة يسيب الحكم النهاردة قبل بكرة النهاردة قبل بكرة”.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=oN01TRSUyUw&feature=player_embedded[/youtube] المصدر: البديل

Eman Salem

كاتب صحفي ورئيس تحرير موقع الشرقية توداي
زر الذهاب إلى الأعلى