أخبار الشرقية

عشرات المصابين بين مؤيدى مبارك ومعارضيه بالشرقية

1220112184452

تحول ميدان الزراعة بمدنية الزقازيق اليوم الأربعاء، إلى مجزرة شعبية، مما أدى وقوع العشرات من ضحايا بين إصابات خطرة ومتوسطة بعد قيام عدد من البلطجية والمسجلين خطر بالتعدى على المتظاهرين المعارضين لخطاب الرئيس مبارك الأخير.

كان المعارضون اليوم قد انتقلوا إلى ميدان الزراعة على أطراف مدنية الزقازيق بدلا من ميدان طلعت حرب وسط المدنية مقر التظاهرات الخاصة بهم منذ بدء الاحتجاجات، بعد أن فوجئوا اليوم بتنظيم مظاهرة تأييد للرئيس داخل الميدان حتى لا يتم أى نوع من الاحتكاك.

وفوجئ المتظاهرون بشرقهم بالطوب والحجارة من الكوبرى العلوى فوق الميدان، وإشعال كرات النيران وزجاجات البنزين، بالإضافة إلى استخدم المسجلين خطر الأسلحة البيضاء مما أصاب عدداً كبيراً من المتظاهرين، كما منع البلطجية سيارات الإسعاف من نقل المصابين ومحاصرة المتظاهرين داخل مسجد ميدان الزراعة.

أيمان مهنا

تعليق واحد

  1. انشروها بجروب الخائنين يفهموا اننا مش ساكتين ولا غفلنين عنهم
    لا مظاهرات وزعوا كلمنا حتى لكل الجروب الى فى الفيس بوك يفهموا اننا بنحافظ على ارضنا لا معارضة ولا مؤايدة كلنا واحد تحيا مصر بلدنا والكلام ده حتى لكل من بالفيس بوك وجروباته وازا…عاته
    تحيا مصر وبالرسائل الخاصة وتعليقاتوا شببها بجد هيحمي…ها مين قلبة على مصر الى بيقول انزل موت ولا الى بيقول اهدوا مش عاوزين حروب
    و
    ومين الى بيشعللها كدا عاوزين ايه انتوا مين مش مصريين خايفين على أرضكوا زينا فوقوا فوقوا

    http://www.facebook.com/event.php?eid=180121735356752 لا مؤيد ولا معارض ينزل حافظوا على استقرار مصر

زر الذهاب إلى الأعلى