أخبار الشرقية

في مذكرة لوزير الكهرباء: “نظام مبارك انتهي ولو حضرتك مش شريف ما كنتش حتفضل فى الوزارة “

يونس
كتب-عادل محمود
تقدم عدد من موظفي شركة الكهرباء بمحافظة الشرقية بمذكرة للمهندس حسن يونس، وزير الكهرباء والطاقة، قالوا فيها إن”نظام مبارك انتهي ولو حضرتك مش شريف ما كنتش حتفضل فى كرسى الوزارة”.

جاء ذلك بعد اتهامهم لوكيل وزارة الكهرباء بالشرقية بأن وراءه عصابة تضلله وتجعله يتخذ قرارات في غير موضعها.

وقال الموظفون بالمذكرة أن (نظام مبارك وعصابته وابنه وعصابته وكل العصابات زمانهم ولى وراح، وسياسة الدولة كلها أتغيرت وبقينا فى دولة عدل يبقى لازم العدل اللي يمشى على الكل ويهزم الظلم ولو كان الظلم لسة له وجود اسمح لي.. حضرتك ما كنتش حتفضل فى كرسى الوزارة وعشان حضرتك رجل شريف فضلت موجود فى كرسيك لحد دلوقتى وكل الأشرار رؤساء العصابات التانيين منهم اللي فى السجون ومنهم اللي هربانين وفى النهاية لا يصح إلا الصحيح ولولا إننا عارفين إننا بنكلم إنسان شريف وبيبص للصالح العام أكيد ما كناش اشتكينا لحضرتك وإحنا واثقين إن كلامنا حيوصل لعقلية حضرتك الناضجة المتطورة”.

كان وكيل وزارة الكهرباء بالشرقية قد قرر نقل كل من المهندسين: مصطفي محمد غراب، مدير إدارة هندسة الجامعة، إلى مدير إدارة هندسة الجهد الضعيف ونقل مجدى عليوة أحمد المسلمي من هندسة القنايات إلي منطقة غرب الشرقية ونقل سمير ثابت محمد مدير إدارة غرب الشرقية إلي مدير التحكم التابعة بالمديرية ومحمد عطية أبوالفتوح من مدير للصيانة إلي مدير هندسة القنايات وإبراهيم محمد عبدالمقصود، مهندس الجودة، إلي هندسة الجامعة بغير رغبتهم.

مما أسفر عن تظاهر المئات من موظفي الكهرباء علي أثر هذا القرار، وطالب المتظاهرون بضرورة إلغاء قرار النقل والإبقاء على المديرين الخمسة في مناصبهم، وإرسال هذة المذكرة إلي وزير الكهرباء كأحد الحلول.
المصدر :الأهرام

Eman Salem

كاتب صحفي ورئيس تحرير موقع الشرقية توداي
زر الذهاب إلى الأعلى