أخبار الشرقية

مركز طبي بالزقازيق يفصل “التنفس” عن “رضيع” حتى الموت لتأخر والده عن دفع 500 جنية

107929

كتبت – وسام محمود

لقي رضيع مصرعه داخل مركز طبي للأطفال بمحافظة الشرقية، بعد فصل جهاز التنفس عنه، بصورة توحي بانتزاع مشاعر الرحمة والإنسانية من قلوب المسئولين بالمركز.

 نلقى اللواء محمد ناصر العنتري مدير امن الشرقية إخطارا من اللواء عبد الرءوف الصيرفي مدير المباحث الجنائية بالمديرية، مفاده تلقيه بلاغا من المواطن  “محمود عبد السميع أحمد عبد السلام، ” 27 عاما، سائق ومقيم شارع طنطا/الإسماعيلية، بتضرره من المسئولين بمركز للأطفال، دائرة قسم شرطة ثان الزقازيق، وذلك بعد فصل جهاز التنفس الصناعي عن نجله المولود”الرضيع أحمد” ، لتأخره عن سداد مبلغ 500 جنيه مما أدى إلى وفاته في الحال.

 تحرر محضر رقم 7126 إداري القسم 2011، وتم تكليف المباحث الجنائية بالتحري عن الواقعة وظروفها وملابستها.

 وقررت النيابة تشريح الجثة والتصريح بالدفن

المصدر:محيط

Eman Salem

كاتب صحفي ورئيس تحرير موقع الشرقية توداي

‫2 تعليقات

  1. أنا شخصياً لا أصدق ذلك .. ثانياً أتقوا الله فيما تنشرون – ولاانتوا بتعملوا فرقه وخلاص وماشيين ورا ناس أول مره اسمع عنهم ايه هو المحيط ده علشان تصدقوا على كلامه .. الموضوع كله لسه محضر وياعالم حقيقه اللى حصل ولا ايه .. يمكن ظروف الأب وحالته (ربنا يصبره) هى التى دفعت به إلى اعتقاد ذلك .. ليه التشهير بالمركز.. اتمنى النشر.. وأعلمكم بالله أنى ليس لى صلة بالموضوع نهائياً ولا أدافع عن أحد.

  2. مش ممكن دة يحصل انا ليا اخ كان فيه بين الحياة والموت وطلع كويس بسبب الله اولا والدكتور سيد صاحب المركز ثانيا صدقونى وقسما بالله انا مش بدافع عن حد بس دول معملتهم كويسة كدة وكمان دة لسة محضر بلاش تشهير بناس ممكن يكون اب الطفل عمل كدة وتصورة انهم السبب فى مقتل ابنهم دى حاجة بتاعت ربنا.

زر الذهاب إلى الأعلى