ثقافة و فنسلايد

عايشة في مية البطيخ.. الجمهور يشن هجوم حاد على ياسمين صبري لهذا السبب

ياسمين صبري
ياسمين صبري

هاجم رواد موقع التواصل الاجتماعي تويتر، الفنانة ياسمين صبري، بسبب تصريح استفز الجمهور خلال لقائها مع إسعاد يونس، ببرنامج “صاحبة السعادة”.

حيث تصدر اسم الفنانة ياسمين صبري التريند لسبب ما قالته عن الأسلوب الذي تتبعه في اختيار ملابسها، وتعاقدها مع إحدى شركات الملابس لهدف تغيير ذوق الفتيات في المجتمع المصري.

حيث قالت “ياسمين صبري”: “اكتشفت أن الاستايل عند البنات في المجتمع المصري ضاع، فكان دوري لو عليا الضوء كفنانة، وإن الناس بتشوفني وبتقول أكيد الفستان ده بعشرين ألف جنيه، اكتشفت أن أقدر ألبس حاجة بـ2000 يقدروا يشتروها، إنتي عارفة الفستان ده بـ2500 أي بنت هتقدر تجيبه”.

وانهالت التعليقات الحادة من الجمهور على الفنانة ياسمين صبري، حيث كان الرد من الجمهور أن العديد من الفتيات لا يستطعن شراء فستان بهذا المبلغ.

حيث قال حساب: “ياسمين صبري بجد هي اللي يتقال عليها انها عايشه في مية البطيخ.

وقال حساب آخر: “الفنانة ياسمين صبري طالعة تقول ان هيا لابسة فستان بـ ٢٥٠٠ جنيه وبنات مصر كلها تقدر تشتريه، دا انا جبت جاكيت بـ ٧٠٠ جنيه الشتا اللي فات أمي لحد دلوقت بتعايرني بيه”.

وتعليقات أخرى مثل: “مكسوفة أقول إن الـ ٢٥٠٠ اللي بتتكلم عليها استاذة ياسمين صبري مرتب الشهر بتاعي وبيتخصم منه كمان”.

وأضافت فتاة: “محتاجة أوصل لمستوى الانفصال عن الواقع اللي يخليني اقول على فستان بـ ٢٥٠٠ جنيه أي بنت تقدر تجيبه زي الاستاذة ياسمين صبري”.

وتفاعل عدد آخر من الفتيات مع تصريح ياسمين، وعلقن: “الـ 2500 جنيه اللي ياسمين صبري بتتكلم عليهم انهم تمن الفستان، دول تقريبا مرتب شهري كامل لأسرة طبقة متوسطه متكونة من 5 أفراد على الأقل اللي هما بيكفو احتياجات الشهر بالعافية”.

“خلاص بقا يا بنات روحوا اشتروا الفستان بالمرتب كله وقضو باقي الشهر في الشارع بقى عشان ست ياسمين تبقي مبسوطة”

“ياسمين صبري غلبانة أوي كل ما أسمعها بتتكلم بحس إنها واحدة عندها ١٣ سنة”.

أحمد سمير

أحمد سمير حاصل على بكالوريوس إعلام جامعة الأزهر .. أعمل بمجال الصحافة منذ عام 2015 .. عملت في موقع الشرقية توداي كاتب صحفي .. وصحفي فيديو .. وحاليا محرر صحفي .. عاشق للتصوير والمونتاج والإخراج
زر الذهاب إلى الأعلى