منوعات

بالصور .. شقة عروسة تثير الجدل عبر الفيس بوك

 


كتبت | ثريا غنيم

تداولت إحدي صفحات السوشيال ميديا صور لشقة عروس تحتوى العديد من الأدوات والمقتنيات الخاصة بها ولم تعد العروس في حاجة لها بل هي تقاليد ليس لها أي أهمية اعتاد عليها أهالي القرية.

تساءلت أدمن صفحة يوميات زوجة مفروسىة عن سر تجهيز العروس بكل تلك الكماليات ولت تعد في حاجة إليها قائلة :« انتي عارفة لو هتستخدمي كل الجهاز دة ما شاء الله هقولك تتهني بيه ، لكن انتي حتى لو هتعزمي العيلتين كل يوم وهيبيتوا عندك مش هتستخدمي الكميات دي».

وأضافت :«ودة مش حسد ولا مستكترة عليكي الحاجة تتهني بحاجتك ومبروكة عليكي ، بس دي تعتبر فلوس اتسرفت من غيرما استخدمها ولا في مكسب منها ولا استفادة ولا في اماكن حتى للتخزين فيه».

وخلال ذلك طالبت الأدمن العرائس بضرورة مراعاة  الأهالي عند الشراء كما أشارت إلى أن تقدير الزوج لزوجته ليس بالكم قائلة : «فكروا يا عرايس يا عائلات يا اهالي الجواز والبيت عمره ما كان بالكمية والقيمة مش هو دة اللي هيعملك قيمة عند الطرفالتاني واللي بيفكر في كلام الناس عمره ما هيعرف يأسس بيت اصله مش بالفرشمش الناس اللي عايشة معاكم ولا هتستخدمه ولا دافعة فلوسه ولامكركباه عندها ولو بيجلكم هدايا ممكن تبقىوا توزعوا منه هدايا على حبايبكم وقرايبكم واصحابكم العرايس والمتجوزين».

 

https://www.facebook.com/Womenconfusion/posts/1536439919810306



 

 

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى