ثقافة و فنسلايد

لأول مرة.. أحمد العوضي يكشف تفاصيل رحلة مرض ياسمين عبد العزيز: الدكتور قالي 3 ساعات وهتموت

تفاصيل رحلة مرض ياسمين عبد العزيز
تفاصيل رحلة مرض ياسمين عبد العزيز

لأول مرة منذ تعرضها لأزمتها الصحية الأخيرة في شهر يوليو الماضي، خرج الفنان أحمد العوضي ليكشف تفاصيل مرض زوجته الفنانة ياسمين عبد العزيز، وهل أزمتها الصحية كانت بسبب خطأ طبي أم لا؟.

أحمد العوضي يكشف تفاصيل رحلة مرض ياسمين عبد العزيز

وقال أحمد العوضي خلال مداخلة هاتفية في برنامج “كلمة أخيرة” على قناة “ON” من سويسرا، اليوم السبت: “الشهرين اللي فاتوا كانوا صعبين على ياسمين وعليا وعلى جمهورها في مصر والوطن العربي، وأنا طول الشهرين مش عايز أطلع أتكلم غير لما ياسمين تكون حالتها مستقرة، لأن مش ينفع أطمن الناس وأنا مش مطمن”.

وأضاف: “ياسمين كويسة وتعافت تماما الحمد لله، وخلال أيام هتكزن موجودة في مصر وسط جمهورها وترجع لحياتها الطبيعية”.

وعن تفاصيل مرضها، قال: “ياسمين يوم 11 يوليو كانت داخلة تعمل عملية بسيطة ومتعارف عليها وهي عملية نسائية، والطبيب المعالج قال وقتها أنها خلال 3 أو 4 أيام هتكون في بيتها، لكن حصل تدهور لحالة ياسمين بعد العملية”.

واستكمل: “أنا مقدرش أقول أن حصل خطأ طبي لأني مبحبش أتكلم بدون إثبات قوي، ولكن عندي إثبات مؤكد وقوي أنه حصل إهمال في متابعة الحالة، وسمعت حد من نقابة الأطباء بيقول أن اللي عند ياسمين ده أمر طبيعي ودي مضاعفات طبيعية، لكن أنا بقول الكلام ده غير صحيح”.

وأردف: “هناك إهمال جسيم جسيم من الطبيب المعالج، وده بسبب عدم متابعة الطبيب للحالة، وياسمين اتصلت به وقالت له بموت ورد عليها أصل أنا في أجازة، وقعدت 4 أيام بتقول أنا بموت والدكتور بيقول دي حالة طبيعية بتحصل لـ15 % من المرضى أصحاب نفس الحالة”.

وعن الخطوة القادمة للحصول على حق زوجته، قال: “المقصر لازم ياخد عقابه وأنا هتحرك قانونيا أنا أثق تماما في القضاء المصري، ولازم اللي أفشى تفاصيل الحالة من نقابة الأطباء في الإعلام يعافب، لأن فين شرف المهنة والقسم اللي حلفته قبل ما تشتغل، والطبيب اللي قصر في الحالة لازم يعاقب”.

وتابع الفنان أحمد العوضي: “أنا عرضت التقرير الخاص بياسمين على طبيب آخر وقالي أن ياسمين 3 ساعات وهتموت، ولازم تدخل العمليات حالا، على الرغم من موقف الدكتور المعالج اللي بيقول الحالة دي طبيعية وواردة، لكن أنا خدت قرار إنها تدخل العمليات وفعلا عملت عملية في 4 ساعات”.

أحمد سمير

أحمد سمير حاصل على بكالوريوس إعلام جامعة الأزهر .. أعمل بمجال الصحافة منذ عام 2015 .. عملت في موقع الشرقية توداي كاتب صحفي .. وصحفي فيديو .. وحاليا محرر صحفي .. عاشق للتصوير والمونتاج والإخراج
زر الذهاب إلى الأعلى