أخبار الشرقية

ازاي أروح العزيزية بمنيا القمح؟…بلد الحواوشي

منيا القمح
منيا القمح

كتبت | مي باهي
قرية «العزيزية» هي إحدى القرى التابعة لمركز «منيا القمح» في محافظة الشرقية ومن أعلامها الوزير الأسبق المهندس «سيد مرعي نصر» الذي كان يفاخر بإنتسابه للأشراف.

وكانت «العزيزية» قاعدة مركز منيا القمح  ولكن فى سنة 1875م نقل ديوان المركز والمصالح الأميرية إلى بلدة منيا القمح وسمي المركز بأسمها لوجودها على السكة الحديدية وتوسطها بين قرى المركز وبذلك ألغي مركز العزيزية.

شهرة قرية العزازية

 تعتبر قرية العزازية من أشهر الأماكن المعروفة بـالحواوشي التي يأتي إليها الجميع من المحافظات لشراء الحواوشي منها .

حيث يرجع نشأة الحواوشي «بالعزيزية» منذ حوالي سنة 1994 حين قام أحد الأ شخاص من «الصنافين» كان لديه فرن أفرنجي قام بعمل الحواووشي التي تشتهر به القرية الآن، يذكر أن يوم «الأربعاء» هو اليوم المخصص للذبح وعمل الحواوشي بالقرية.

 

 

المواصلات من أي مكان في الشرقية إلى العزازية

لو أنت من أي مكان من الشرقية وعاوز تروح «العزيزية» أحنا هنقولك تروح ازاي، حتى لو من سكان منطقة الجنوب «الزقازيق، منيا القمح، بلبيس، مشتول السوق، العاشر من رمضان، أبو حماد، القنايات، ديرب نجم،  القرين، مشتول السوق، الإبراهيمية، هرية رزنة»، أو من منطقة الشمال «ههيا، أبو كبير، كفر صقر، أولاد صقر، فاقوس، الحسينية، صان الحجر، الصالحية».

-لو من «الزقازيق» هتركب سرفيس الجامعة وتنزل عند الجامعة هتلاقي موقف منيا القمح هتركب سرفيس «منيا القمح»، وبعد كدا تركب أول ماتنزل منيا القمح ، سرفيس «العزيزية» هيوصلك .

-ولو كنت من «هرية رزنة» وأنت جاي عند محطة الزقازيق هتركب من هناك «سرفيس الجامعة» هيوصلك قدام الجامعة وتركب «سرفيس منيا القمح» وأول ماتوصل هناك هتلاقي«سرفيس العزيزية» الي هيوصلك للقرية .

-ولو أنت من «بلبيس العاشر من رمضان، مشتول السوق» بعد ماتوصل موقف«الأحرار» هتركب من هناك سرفيس «الجامعة» إلا هتوصلك لموقف «منيا القمح» قدام الجامعة وبعد كدا أول ماتوصل «منيا القمح» هتركب من هناك «العزيزية» .

-أما «فاقوس، أبو كبير، كفر صقر، أولاد صقر، الحسينة، الصالحية، صان الحجر» فبعد مابتوصل الجمباز هتركب سرفيس «الزراعة» وبعدها هتركب من الزراعة سرفيس «الجامعة» الي هيوصلك قدام الجامعة وتركب «منيا القمح» وأول ماتوصل هناك هتركب سرفيس «العزيزية».

-ولو كنت من «القنايات، ديرب نجم» أول ماتوصل الزقازيق هتركب من موقفك «سرفيس للمحطة» وبعد كدا هتركب هناك «سرفيس الجامعة» الي هيوصلك لموقف «منيا القمح» وبعد كدا هتركب من منيا القمح «سرفيس العزيزية» .

-أما بقى لو كنت من «الإبراهيمة» فأول ماتوصل عند القنطرة هتركب من «الصاغة» سرفيس «الجامعة»إلا هينزلك عند موقف «منيا القمح»، وبعد كدا أول ماتوصل هتركب «سرفيس العزيزية» .

-لو أنت جاي من «أبو حماد، القرين، الصوة السناجرة، مساكل طابا، التل الكبير» فأول ماتنزل موقفك هتركب «سرفيس الزراعة» إلا هيوصلك الزراعة ومن الزراعة هتركب «سرفيس الجامعة» وهتركب من قدامها موقف «منيا القمح » وأول ماتوصل هتركب من هناك «سرفيس العزيزية» .

طريق العزازية
طريق العزازية

اقرأ أيضًا

ازاي أروح من الزقازيق للأسكندرية ؟

ازاي أروح من الزقازيق للإسماعيلية ؟

ازاي أروح من الزقازيق للسويس؟

shady zaabl

كاتب صحفي مصري مهتم بالمواقع الإلكترونية وإدارتها وكتابة المقالات في جميع الأقسام وذو خبرة في الصحافة والإعلام والمحتوى لـ 5 سنوات وفقً لدراسة أكاديمية وتطبيق عملي .
زر الذهاب إلى الأعلى