ثقافة و فن

حلا شيحة تكشف سبب خلعها الحجاب

حلا شيحة
حلا شيحة

كتبت | فاطمة حسين

قامت الفنانة حلا شيحة بالكشف عن سبب خلعها الحجاب بحجة أن الحجاب ليس فرض بدليل أنه لم يتم ذكره في أول آية في القرآن الكريم، لكنه ذكر في نصف سورة النور.

وأضافت حلا شيحة في حوار مصور لها عبر قناة عل اليوتيوب «ربنا رحمن رحيم بدليل أننا بنقلع الحجاب ومبيعاقبناش وبيسامحنا، ربنا بيحب الحجاب بس ده مش الأساس».

وتبعت حلا شيحة كلامها قائلة ربنا مش عايزنا شبه بعض نكمل بعض، الورود في شجرة واحد ألوانها مختلفة، وكمان صوابعنا مش زي بعضها أنا مش شيخ عشان أخليني لابسة الحجاب أنا بني آدمه.

أما عن سبب ارت]ائها للحجاب أول مرة أوضحت موقفها قائلة البني آدم روح وجسد أنا كنت حاسة بكل حاجة من برة وكنت محتاجة الحتة اللي جوه، كنت طول الوقت بدور على حاجة حلوة ومش لاقياها أول مرة أحس إني بكلم ربنا حبيت الصلاة اووي وبدأت اقرأ قرآن وإداني راحة نفسية مبيرة وحسين إني مش قادرة أكون في حاجتين، وشعرت بأن وجودي في مجال الفن غلط وده مكنش صح وكان لازم أوازن.

اقرأ أيضًا: حلا شيحة ترد على موجة انتقادها من الجمهور

أما عن الأشخاص الذين وجهوا انتقادات لحلا شيحة فقد قالت عنهم: «الناس اللي بتنتقدني عشان قلعت النقاب مش بيطبقوا سنة النبي صل الله عليه وسلم ولا طريقة تعامله مع الناس، النبي كان رحمة في كل حاجة إنما الناس هاجموني بشكل جرحني، ده سيدنا محمد ربنا أرسله رحمة للعالمين».

وأضافت شيحة «محدش يقدر يحكم على أي حد وعلى درجة قربه لربنا، ده ربنا نفسه مبيعملش كدة، ومن رحمته علينا إننا مش شايفينه عشان لو كنا شايفينه كنا هيخلينا كاشيين خايفيين طول الوقت».

زر الذهاب إلى الأعلى