توك شوسلايد

“بتعملها كل ست بيت”.. استشاري تغذية يحذر من عادة يومية تصيب بالفطر الأسود (فيديو)

تغذية يحذر من عادة يومية تصيب بالفطر الأسود فيديو

قال الدكتور محمد حلمي، استشاري التغذية العلاجية، أن الفطر الأسود ممكن أن يتواجد في البصل وخصوصا البصل الأحمر، على شكل بودرة سوداء تشبه “الكحل” بين طبقات البصل.

وأضاف استشاري التغذية العلاجية خلال لقاء ببرنامج “السفيرة عزيزة” المذاع على شاشة قناة “dmc” وتقدمه الإعلاميتان سناء منصور وشيرين عفت: “كمان بيكون موجود على الفاكهة والخضار بعد وضعها في التلاجة لفترة وبيظهر عليها فطر لونه أخضر وعامل زي رغاوي كتير”.

وتابع: “الفطر الأسود يتواجد على الجبنة لو سبتها خارج التلاجة لفترة، وبتظهر على الجبنة مادة لزجة وشكلها اتغير وريحتها اتغيرت، كمان بنشوفه على العيش لو اتنسى خارج التلاجة أو الفريزر لمدة يومين أو أكثر”.

وحذر: “أحيانا ست البيت وهي بتطلع الخضار أو الفاكهة من التلاجة، لقت فيها حاجة معطبه أو الجبنة، وبشكل لا إرادي تشمها الأول عشان تاخد قرار هتعمل فيها إيه، فللأسف عند الاستنشاق ممكن يدخل الفطر الأسود لجسم الانسان”.

ونصح في حالة وجود تغير في شكل المأكولات الرخوة مثل الطماطم والفراولة والخيار أو الجبنة، حتى ولو جرء بسيط، يجب التخلص من الثمرة أو الجبنة بشكل كامل، لأنه يكون هناك جذور داخلية للفطر وتظهر بالخارج

وأردف المأكولات الصلبة مثل التفاح والجزر والبروكلي والكرنب والعيش، في حالة ظهور عليها نقط سوداء يمكن قطع المنطقة الفاسدة فقط واستخدام باقي الثمرة بشكل طبيعي.

أحمد سمير

أحمد سمير حاصل على بكالوريوس إعلام جامعة الأزهر .. أعمل بمجال الصحافة منذ عام 2015 .. عملت في موقع الشرقية توداي كاتب صحفي .. وصحفي فيديو .. وحاليا محرر صحفي .. عاشق للتصوير والمونتاج والإخراج
زر الذهاب إلى الأعلى