أخبار الشرقيةسلايد

“كان فيه قطر تاني وراهم”.. التفاصيل الكاملة لـ سباق التوك توك والقطار بالشرقية

سباق التوك توك والقطار
سباق التوك توك والقطار

سباق التوك توك والقطار.. انتشر مشهد على مواقع التواصل الإجتماعي أثار جدلًا واسعًا أمس في محطة قطار فاقوس بالشرقية.

حيث يظهر خلاله “توك توك” يسير بجانب قطار على قضبان السكة الحديد في محافظة الشرقية، في الوقت الذي كان يوجد قطار آخر قادم خلفهما على القضبان على بعد دقائق.

سباق التوك توك والقطار

حينها كان محمود أحمد أحد شهود العيان، موجودًا أمام شباك التذاكر، اشترى التذكرة والتف إلى الوراء، ففوجئ بالمشهد الغريب، “توك توك” يسير بجانب القطار على السكة الحديد.

ووفقًا لموقع “الوطن” يقول محمود “كنت مستني القطر ييجي من فاقوس عشان أسافر للصالحية، وقتها كان واقف القطر على الناحية التانية من المحطة، فشوفنا التوك توك ماشي بالطريقة دي”.

وتابع محمود قائلًا أنه بسبب ازدحام المرور في المنطقة قرر سائق “التوك توك” السير على السكة الحديد “مستناش يلف من الناحية التانية، لأن الدنيا زحمة وهياخد وقت طويل، فقرر يعدي من قلب المحطة”.

شاهد أيضًا: أول تعليق للفنان ياسر جلال عن مشهد الموبايل المقلوب في ضل راجل

وتعالت أصوات الموجودين على رصيف المحطة: “مينفعش اللي بتعمله ده، مينفعش تعدي من هنا، أرجع بسرعة القطر زمانه جاي”، ولكنه لم يعط بالاً لأحد، واستمر في طريقه.

وخرج ظابط من المحطة نتيجة أصوات الموجودين وارتفاع أصواتهم، يحكي شاهد العيان: “التوك توك مشي نص المسافة تقريبًا، لحد ما الناس اتلمت وطلع ظابط من المحطة، ومشي وراه لغاية آخر المحطة ولحسن حظه لحق نفسه قبل ما القطر ييجي لأن القطر اللي جاي من الصالحية مكانش في دقايق ويوصل والمحطة قفلت على التوك توك وهو جوه”.

سالي سند

سالي سند، صحفية مصرية عملت كمراسلة صحفية ومعدة تقارير بموقع الشرقية توداي منذ عام 2016، وعملت سابقًا كاتبة محتوى لدى مواقع متعددة وأعمل حاليًا محررة صحفية، أعشق الكتابة وخاصًة كتابة المقالات
زر الذهاب إلى الأعلى